Поиск

Полнотекстовый поиск:
Где искать:
везде
только в названии
только в тексте
Выводить:
описание
слова в тексте
только заголовок

Рекомендуем ознакомиться

'Исследовательская работа'
Наши предки поклонялись солнцу. У древних славян был бог солнца Ярила. Весной в его честь устраивали праздник. Славяне пекли блины, такие же круглые,...полностью>>
'Рабочая программа'
Рабочая программа составлена в соответствии с Государственным образовательным стандартом высшего профессионального образования направления подготовки...полностью>>
'Реферат'
В 1929 году в Константинополе Лев Троцкий написал книгу "Моя жизнь. Опыт автобиографии". Причин для написания этой книги он называет несколь...полностью>>
'Документ'
11 листопада 2011 року у Цвітківській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів Городищенської районної ради Черкаської області було проведено семінар ...полностью>>

Источники по истории немецко-шведско-литовской экспансии на северо-западе руси в xii­ – середине XV вв. Новгородская Первая летопись мл извода

Главная > Документ
Сохрани ссылку в одной из сетей:

В лѣто 6761 [1253]. Воеваша Литва волость Новгородчкую, и поидоша с полономъ; и угониша их новгородци съ княземъ с Васильемь у Торопчя; и тако мьсти их кровъ крестияньская, и побѣдиша я, и полонъ отъимаша и приидоша в Новъград вси здрави. В то же лѣто приидоша Нѣмцѣ под Пьсковъ и пожгоша посадъ, нь самых многых пьсковици биша. И поидоша новгородци полкомъ к нимъ из Новаграда, и они побѣгоша прочь; и пришедше новгородци в Новъград, и покрутившеся идоша за Нарову, и створиша волость их пусту; и Корила такоже много зла створиша волости ихъ. Того же лѣта идоша со пьсковици воеватъ ихъ, и они поставиша противу их полкъ, и побѣдиша их новгородци съ плесковици силою креста честнаго: понеже бо сами на себе почаша оканнии преступници правдѣ; и прислаша въ Пьсковъ и в Новъгород, хотяще мира на всеи волѣ новгородчкои и на пьсковьскои; и тако умиришася…

В лѣто 6764 [1256]. Приидоша Свѣя и Емь и Сумъ и Дидманъ со своею волостью и множество рати и начаша чинити город на Наровѣ. Тогда не бяше князя в Новѣгородѣ, и послаша новгородци в Низъ ко князю по полкы, а сами розослаша по своеи волости, такоже копяще полкы. Они же, оканнии, услышавше, побѣгоша за море. В то же лѣто, на зиму, прииха князь Александръ, и митрополит с нимъ; и поиде Александръ на путь, и митрополит с нимъ; и новгородци не вѣдяху, гдѣ князь идет; друзии творяхуть, яко идет на Чюдь. И дошед Копорьи, поиде Александръ на ѣмь, а митрополит поиде в Новъгород, а инии мнози новгородци въспятишася от Копорьи. И поиде князь съ своими полкы и с новгородци; и бысть золъ путь, якоже не видаша ни дни, ни нощи; и многымъ шестьникомъ бысть пагуба, а новгородцовъ богъ соблюде. И пришед на землю ѣмъскую, овыхъ избиша, а другых изима силою честнаго креста и святыя Софѣя; приидоша новгородци съ княземь Александромъ вси здрави…

В лѣто 6766 [1258]. Приидоша Литва с полочаны къ Смоленьску и взяша Воищину на щитъ. Тои же осени приходиша Литва к Торжьку, и высушася новоторжьци, и по грѣхомъ нашимъ повергоша Литва подсаду; овых избиша, а иных руками изимаша, а иныи одва избѣжаша, и много зла бысть в Торжьку. Того же лѣта взяша Татарове всю землю Литовьскую, а самых избиша

В лѣто 6770 [1262]. Срубиша новгородци город новъ; а с Литвою миръ взяша…

В лѣто 6771 [1263]… Того же лѣта и в Литвѣ бысть мятежь, богу попущьшю на них гнѣвъ свои: въсташа сами на ся, убиша князя велика Миндовга свои сродници, свѣщавьшеся отаи всѣх

В лѣто 6773 [1265]… Того же лѣта бысть мятежь велии на Литовьскои землѣ божиимъ попущениемъ: не тръпяше бо господь богъ нашь зрѣти на нечестивыя и поганыя, видя ихъ проливающи кровь крестианьскую акы воду, иныи расточены от них по чюжимъ землямъ; тогда господь въздасть имъ по дѣлом ихъ… Тогда же въбѣгоша Литвы въ Плесковъ съ 300 и с женами и с дѣтми, и крести их князь Святославъ с попы плесковьскыми и со плесковици; а новгородци хотѣша их изьсѣщи, нь не выда ихъ князь Ярославъ, и не избиени быша.

В лѣто 6774 [1266]. Посадиша плесковици у себе князя Довмонта литовьскаго. Того же лѣта вложи богъ въ сердце Домонту благодать свою поборнику быти по святои Софѣи и святѣи Троицѣ, отмьстити кровъ крестияньскую, и поиде съ плесковици на братью свою поганую Литву, и много повоеваша, и княгиню Герденеву възя, и два княжичица плениша. Князь же Гердень, скопивъ около себе силу литовьскую, погонися по них. И яко увѣдаша плесковици погоню, отослаша полонъ, а сами сташа крѣпко противу им о сию страну Двины. Литва же начаша бродитися на сию страну; тогда плесковици сняшася с ними; и пособи богъ князю Домонту со плесковици, и много множество их побиша, а инѣи в рѣцѣ истопоша, и толко убѣжа единь князь Гердень в малѣ дружинѣ; плесковици же приидоша вси здрави. Того же лѣта, на зиму, ходиша пакы плесковицѣ на Литву съ княземъ своимъ с Домонтомъ. Того же лѣта прииде князь Ярославъ с полкы своими в Новъгород, хотя ити на Плесковъ на князя Домонта; и новгородци же възбраниша ему, глаголюще тако: еще, княже, тобѣ с нами увѣдавшеся, тоже ити на Плесковъ; князь же отосла полкы назад.

В лѣто 6775 [1267]… Того же лѣта ходиша новгородци съ Еулферьемь Сбыславицемъ и с Домонтом, со пьсковици на Литву, и много ихъ повоеваша, и приидоша вси здрави.

В лѣто 6776 [1268]. Сдумаша новгородци съ княземъ своимъ съ Юрьемъ, хотѣша ити на Литву; и яко быша на Дубровнѣ, бысть распря, инѣи хотѣша на Литву, а инии на Полтескъ, а иныи за Нарову, въспятишася и поидоша за Нарову къ Раковору, и много земли их потратиша, а города не взяша; и застрѣлиша с города мужа добра Федора Сбыслалица, иных человѣкъ 6; и приѣхаша вси здрави. Того же лѣта сдумавше новгородци с посадникомъ Михаиломъ, призваша князя Дмитриа Александровича ис Переяславля с полкы, а по Ярослава послаша; и Ярославъ въ свое мѣсто посла Святослава с полкы. Изыскаша масторы порочоныя, и начаша чинити порокы во 4 владычнѣ дворѣ. Прислаша Нѣмци послы своя, рижанѣ, вельяжанѣ, юрьевци и из ыных городовъ, с лестью глаголюще: намъ с вами миръ; перемогаитеся с колыванци и с раковорци, а мы к нимъ не приставаемъ, а крестъ цѣлуемъ. И целоваша послы крестъ; а тамо ѣздивъ, Лазарь Моисѣевич водилъ их къ кресту, пискуповъ и божиих дворянъ, яко не помагати имъ колыванцомъ и раковорцемъ; и пояша на свои рукы мужа добра из Новагорода Семьюна, цѣловавше крестъ. И совокупившеся вся княжениа в Новъгород: Дмитрии, Святославъ, брат его Михаилъ, Костянтинъ, Юрьи, Ярополкъ, Домонтъ Плесковьскыи, и иных князь нѣколико, поидоша к Раковору мѣсяца генваря въ 23; и яко внидоша в землю их, и раздѣлишася на три пути, и много множество их воеваша. И ту наихаша пещеру непроходну, в неи же бяше много Чюди и влѣзъше, и бяше нѣлзѣ их взяти, и стояша 3 дни; тогда мастеръ порочныи хытростню пусти на них воду, Чюдь же побѣгоша сами вонъ, исѣкоша ихъ, а товаръ новгородци князю Дмитрию всь отдаша. И оттолѣ поступиша къ Раковору; и яко быша на рѣцѣ Кѣголѣ, и ту устрѣтоша стоящь полкъ нѣмечкои; и бѣ видѣти якои лѣсъ: бѣ бо совокупилася вся земля Нѣмечкая. Новгородци же не умедляще ни мало, поидоша къ нимъ за рѣку, и начаша ставити полкы; плесковици и сташа по правои руцѣ, а Дмитрии и Святославъ сташе по праву же выше, а по лѣвую ста Михаилъ, новгородци же сташа в лице желѣзному полку противу великои свиньи. И тако поидоша противу себѣ; и яко съступишася, и тако бысть страшно побоище, яко же не видали ни отци, ни дѣди. И ту створися зло велико: убиша посадника Михаила, Твердислава Чермнаго, Никифора Радятиница, Твердислава Моисиевича, Михаилу Кривцевица, и Ивана, Бориса Илдятинича, брата его Лазаря, Ратшю, Василя Воиборзовица, Осипа, Жирослава Дорогомиловица, Поромана подвоискаго, и Полюда, и много добрых бояръ, а иных черных бещисла людии; а и иных без вѣсти не бысть: тысячкого Кондрата, и Ратислава Болдыжевица, Данила Мозотиница, а и иных много, и богъ вѣсть, а плесковиць такоже и ладожанъ; а Юрьи князь вдасть плеце, или перевѣтъ былъ в немъ, или богъ вѣсть. То же, братье, за грѣхы нас казнить богъ и отъятъ от насъ мужи добрѣ, и да быхомъ ся покаяли, якоже глаголеть писание: дивно оружье молитва и постъ, и пакы: милостинѣ совокупилася с постомъ и молитвою, от смерти избавляеть человѣка; и пакы помянемъ Исаия пророка, глаголюща: аще хощете послушати мене, благая земная снѣсте; аще ли не хощете, ни послушаете мене, оружие вы поясть, и поженеть единъ вас сто, а от ста побѣгнеть вас тма. Мы же тую страсть видѣвше, никакоже покаяхомся грѣховъ своих, нь горши быхомъ на зло, братъ брата хотяще снѣсти завистию другъ друга, крестъ цѣлуете и пакы преступающе, и не вѣдуще, кака есть сила крестьная: крестомъ бо побѣжени бывают врагы и силы бѣсовьскыя, крестъ бо княземъ пособит въ бранех, крестомъ бо огражаеми вѣрнии людие побѣжают супостаты противныя; иже бо крестъ преступят, то и здѣ казнь приимут, и на оном вѣцѣ муку вѣчную. Мы же на преднее възвратимся. Бывшю бо великому тому снятию и добрым мужемъ главами покывающе за святую Софѣю, господь милосердыи съсла милость свою въскорѣ, не хотя смерти грѣшнику до конца, кажа насъ и пакы милуя, отврати ярость свою от нас, и призри милосердымъ окомъ: силою креста честнаго и помощью святыя Софѣя, молитвами святыя владычиця наша богородица и всѣх святых, пособи богь князю Дмитрию и новгородцомъ, мѣсяца февраля въ 18, на память святого отца Лва, в суботу сыропустнои недѣлѣ; и гониша их, бьюще, до города, въ три пути, на 7 веръстъ, якоже не мощи коневи ступити трупьемь. И тако въспятишася от города, и узриша иныи полкъ свинью великую, коя бяше вразилася в повозникѣ новгородчкыи; и хотѣша новгородци на них ударити, нь иныи ркоша: уже есть вельми к нощи, егда како смятемся и побиемся сами; и тако сташа близъ противу себѣ, ожидающе свѣта. И тако оканнѣи преступници кресту, не дождавьше свѣта, побѣгоша. Новгородци же сташа на костех 3 дни, и приидоша въ Новъгород, привезоша братью свою избиеных…

В лѣто 6777 [1269] Приидоша Нѣмци в силѣ велицѣ под Плесковъ в недѣлю на всѣх святых, и приступиша къ городу, и не успѣша ничтоже, нь болшюю рану въсприяша, и стояша днии 10. Новгородци же съ княземъ Юрьемъ погонишася по них, инѣи на конехъ, а инѣи в носадех поѣхаша вборзѣ; и яко увѣдаша Нѣмци новгородскыи полкъ, побѣгоша за рѣку. Новгородци же приихаша въ Плесковъ и взяша миръ чресъ рѣку на всеи волѣ новгородчкои. Того же лѣта прииде князь Ярославъ в Новъгород, и нача жалити: мужи мои и братья ваши побита; а вы розъратилися с Нѣмци, и на Жирослава Давыдовица и на Михаила Мишинича и на Ельферья Сбыславича, хотя их лишити волости. Новгородци же сташа за них; и князь хотяше ѣхати из города. Новгородци же кланяхуся ему: княже, тымъ гнѣва отдаи, а от нас не ѣзди; и еще бо не добрѣ ся бяху умирилѣ с Нѣмци. Князь же того не послуша и поихаше прочь… Того же лѣта, на зиму, князь Ярославъ, с новгородци сдумавъ, посла Святослава на Низовьскую землю плъковъ копить, и совокупи всю князью и полку бещисла, и приведе в Новъгород; и ту бяше баскакъ великыи володимиръскыи, именемъ Амраганъ, и хотѣша ити къ Колываню. И увѣдавше Нѣмци, прислаша послы с молъбою: кланяемся на всеи воли вашеи, Наровѣ всеи отступаемся, а крови не проливаите; и тако новгородци, гадавше, взяша миръ на всеи воли своеи. Князь же хотѣ ити на Корѣлу, и умолиша новгородци не ити на Корѣлу; князь же отосла полкы назад.

В лѣто 6778 [1270]… И совокупишася в Новъгород вся власть Новгородчкая, плесковици, и ладожанѣ, и Корѣла, Ижера, и Вожанѣ; и идоша в Голина от мала и до велика, и стояша недѣлю на бродѣ, а Ярослаль полкъ ста об ону сторону. И присла митрополит грамоту в Новъгород, рекъ тако: мнѣ поручилъ богъ архиепископью в Рускои земли, вамъ слушати бога и мене; крови не проливаите, а Ярославъ всеи злобѣ лишаеться, а язъ за то поручаюся; аще будет крестъ цѣловали, и язъ за то прииму опитимъю и за то отвѣтъ дамъ пред богомъ. И не вда богъ кровопролитья крестияномъ…

В лѣто 6786 [1278]. Князь Дмитрии с новгородци и со всею Низовьскою землею казни Корѣлу и взя землю их на щитъ.

В лѣто 6787 [1279]. Испроси князь Дмитрии у Новагорода поставити собѣ город Копорью, и ихавъ самъ сруби.

В лѣто 6788 [1280]. Князь великыи Дмитрии с посадникомъ Михаилом и с болшими мужи, шедши, обложиша город каменъ Копорью…

В лѣто 6791 [1283]… Того же лѣта възъѣздиша Нѣмци ратью Невою въ озеро Ладоское, избиша новгородцовъ, обонискых купець; идоша ладожанѣ в Неву и бишася с ними.

В лѣто 6792 [1284]… Того же лѣта воевода нѣмечьскои Трунда с Нѣмци в лоивахъ и въ шнеках внидоша Невою в Ладоское озеро ратью, хотяще на Корѣлѣ дань взяти; новгородци же с посадникомъ Сменомъ и с ладожаны и ѣхавше, сташа на усть Невы, и дождавше избиша их, а прокъ их убѣжаша, мѣсяца септября въ 9, на память святых праведникъ Акима и Анны…

В лѣто 6793 [1285]… Тои же зимѣ Литва воеваша волость…

В лѣто 6800 [1292]… Того же лѣта ходиша молодци новгородстѣи с воеводами съ княжими воеват на Емъскую землю; воевавше, приидоша вси здрави. В то же лѣто приходиша Свѣя воеват, 800 их: 400 иде на Корѣлу, а 400 на Ижеру; избиша их Ижера, а Корѣла изби своих, а иных рукама изимаша.

В лѣто 6801 [1293]. Пришедши Свѣя, поставиша город на Корѣльскои землѣ… Того же говѣнья посла великыи князь Андрѣи князя Романа Глѣбовича и Юрья Мишинича, Андрѣяна тысячкого, в малѣ новгородцовъ к городу Свѣискому; пришибошася вторник на похвалнои недѣли крѣпко, и застрѣлиша с города мужа добра Ивана Клекачевича, и мнози ранени быша; тои же нощи, по грѣхомъ нашимъ, бысть оттеплѣе, росполися вода под городом, а конемъ не бысть корма; и отъидоша, и приидоша вси здрави, нь ранени; а Иванъ Клекачевич привезенъ преставися с тои ранѣ…

В лѣто 6803 [1295]. Поставиша Свѣя с воеводою своимъ Сигомъ город в Корѣлѣ; новгородци же, шедши, город розгребоша, а Сига убиша, не пустиша ни мужа…

В лѣто 6805 [1297]. Поставиша новгородци городъ Копорью…

В лѣто 6806 [1298]. В зимѣ изгониша Нѣмци Плесковъ и много зла створиша: посадъ пожьженъ бысть, а по манастыремъ всѣ чернци исѣкоша; и плесковици же съ княземъ Домонтомъ, укрѣпившеся богомъ и святою богородицею, прогнаша их, давши имъ рану не малу.

В лѣто 6808 [1300]… Того же лѣта приидоша изъ заморья Свѣя в силѣ велицѣ в Неву, приведоша мастеры изъ своеи земли, изъ великаго Рима от папы мастеръ приведоша нарочитъ, и поставиша город надъ Невою на усть Охты рѣкы, и утвердиша твердостию несказанною, поставиша в немъ порокы, похвалившеся оканнѣи, и нарекоша его Вѣнець земли, бѣ бо с ними намѣстьникь королевъ, именемъ Маскалко; и посадивше в немъ мужи нарочитыя с воеводою Стѣнемъ, и отъидоша; князю великому Андрѣю не бывшю тогда в Новѣградѣ.

В лѣто 6809 [1301]. Прииде князь великыи Андрѣи с полкы нѣзовьскыми, иде с новгородци къ городу тому, и приступиша к нему мѣсяца мая въ 18, на память святого Патрикия, в пятокъ пред Шествиемъ святого духа, и потягнуша крѣпко; силою святыя Софѣя и помощью святую Бориса и Глѣба твердость та бысть ни во чтоже, за высокоумье их; зане всуе трудишася безъ божиа повелѣниа: град взятъ бысть, овых избиша, а иных исѣкоша, а иных, извязавше, поведоша с города, а град запаливше и розгребоша. А покои, господи, душа въ царствии небесномъ тѣх, иже у города главы своя положиша за святую Софѣю; а князю великому Андрѣю умножи, господи, много лѣт съ своими мужи съ суздалци и съ своими мужи с новгородци и с ладожаны…

В лѣто 6819 [1311]. Ходиша новгородци воиною на Нѣмечькую землю за море, на Имъ съ княземъ Дмитриемь Романовицемъ, и переихавше море, взяша первое Купечьскую рѣку, села пожгоша, и головы поимаша, и скотъ исъсѣкоша; и ту убиенъ бысть Костянтинъ, Ильинъ сынъ Станимирович, в загонѣ. Потомъ взяша Черную рѣку також всю, по Чернои приидоша къ городу Ванаю, городъ взяша и пожьгоша; а Немци вбѣгоша в Дѣтиниць: бяше бо мѣсто то велми твердо, понеже бо на высоцѣ каменѣ, не имѣя приступа ниоткудуже; и съслаша с поклономъ, просяще мира; новгородци же мира не даша. И стояща 3 дни и 3 нощи, волость труще, села великая пожгоша, обилье все потратиша, а скота не оставиша ни рога; и потомъ идуще, взяша Кавгалу рѣку, Перну рѣку, и выидоша на море, и приидоша здрави в Новъгород, и радъ бысть владыка и Новъград весь…

В лѣто 6821 [1313]. Выиха посадникъ ладожьскыи с ладожаны въ воину; и по грѣхомъ нашимъ врази наши оканьнии Нѣмци изъихаша Ладогу и пожгоша…

В лѣто 6822 [1314]. Избиша Корила городцанъ, кто былъ Русѣ в Корѣльскомъ городкѣ, и введоша к собѣ Нѣмцовъ; новгородци же съ намѣстникомъ Федоромъ идоша на нѣх, и передашася Корѣла, и избиша новгородци Нѣмець и Корѣлу перевѣтниковъ…

В лѣто 6824 [1316]. Выидоша намѣстьницѣ Михаиловы из Новаграда, и поиде князь Михаило к Новугороду со всею землею Низовьскою; а новгородци учиииша острогъ около города по обѣ сторонѣ, и соиде вся волость новгородская: и плесковици, и ладожанѣ, рушанѣ, Корила, Ижера, Вожанѣ. Князь же Михаило, не дошед города, ста въ Устьянехъ; и тако мира не возмя, поиде прочь, не успѣвъ ничтоже…

В лѣто 6825 [1317]… Того же лѣта приходиша Нѣмци во озеро Ладоское и побиша много обонискых купець.

В лѣто 6826 [1318]. Ходища новгородци воиною за море, в Полную рѣку, и много воеваша, и взяша Людеревь город сумьскаго князя и Пискупль; и приидоша въ Новъгород вси здрави…

В лѣто 6830 [1322]. Прииде князь Юрьи в Новъгород, позванъ новгородци, и повелѣ порокы чинити. Тогда же приходиша Нѣмци ратью къ Корѣльскому городку и не взяша его. Того же лѣта поиде князь великыи Юрьи с новгородци к Выбору, городу Нѣмечкому; и биша и 6-ю пороковъ, твердъ бо бѣ, и избиша много Нѣмець в городѣ, а и иных извѣшаша, а инии на Низъ поведоша; и стоявше мѣсяць, приступивъ, и не взяша его, нь за грѣхы наша нѣколико муж добрых паде…

В лѣто 6831 [1323]. Ходиша новгородци съ княземъ Юрьемъ и поставиша город на усть Невы, на Орѣховомъ островѣ; туто же приихавше послы великы от Свѣискаго короля, и доконцаша миръ вѣчныи съ княземъ и с Новымъгородом по старои пошлинѣ. Того же лѣта воеваша Литва волость, и угониша ихъ новгородци и биша, а инии убѣжаша…

В лѣто 6834 [1326]… Того же лѣта приихаша послове от Литовьскыя земли: брат литовьскаго князя Гедимина, Воини Полотскыи князь, Василии Мѣньскыи князь, Федоръ Святославич; и доконцаша миръ с новгородци и с Нѣмци…

В лѣто 6841 [1333]… Сем же лѣтѣ въложи богъ въ сердце князю Литовьскому Наримонту, нареченому въ крещении Глѣбу, сыну великого князя Литовьскаго Гедимина, и присла в Новъград, хотя поклонитися святѣи Софѣи; и послаша новгородци по него Григорью и Олександра, и позваша его к собѣ; и прииха в Новъгород, хотя поклонитися, мѣсяца октября; и прияша его съ честью, и цѣлова крестъ к великому Новуграду за одинъ человѣкъ; и даша ему Ладогу, и Орѣховыи, и Корѣльскыи и Корѣльскую землю, и половину Копорьи въ отцину и в дѣдѣну, и его дѣтемъ…

В лѣто 6843 [1335]… Того же лѣта, великому князю Ивану приихавшю в Торжокъ из Новагорода, воеваша Литва Новоторжьскую волость на миру; и пославъ князь великыи, пожже городкѣ Литовьскыи Осѣченъ и Рясну и иных городковъ много…

В лѣто 6845 [1337]… Тои же зимы Корѣла, подведше Нѣмець, побиша Русь новгородцовъ много и ладожанъ гостии и кто жилъ крестиянъ в Корѣлѣ, а самѣ побѣжалѣ в Нѣмечкыи городокъ и потом много посѣкоша крестиянъ изь Нѣмечкого городка.

В лѣто 6846 [1338]… Тои же веснѣ ѣздиша новгородци с посадникомъ Федоромъ в Неву, и стояша под Орѣховымъ, съсылающеся послы с воеводою нѣмечкымъ съ Стѣнемъ, и не бысть миру; нь тако възвратишася новгородци в Новъгород. Воеваша Нѣмцѣ с Корѣлою много по Обонижью, послѣже и Ладогу пожгоша, пригонивше, посадъ, нь города не взяша. Потомъ же ходиша молодци новгородстѣи с воеводами и воеваша городецьскую Корѣлу нѣмечкую, и много попустошиша земли их и обилье пожгоша и скот иссѣкоша, и приидоша вси здрави с полономъ. Того же лѣта приходиша Нѣмци из городка воеватъ на Толдогу, и оттолѣ хотяху на Водскую землю, и не взяша ничто же: остерегли бо ся бяху, нь выщедши копорьянѣ с Федоромъ Васильевичемь, и биша я; и убиша ту Михѣя Копорьянѣна, мужа добра, а под Федоромъ конь раниша, нь самому не бысть пакости, выихалѣ бо бяху в малѣ. Князь же Наримантъ бяше в Литвѣ, и много посылаша по него, и не поѣха, нь и сына своего выведе изъ Орѣхового, именемь Александра, токмо намѣстьникъ свои остави Тои же зимы прислаша послы из нѣмечкого городка из Выбора о миру в Новъгород от Петрика воеводѣ, ркуще, яко князь свѣискыи того не вѣдаеть, что учинилося розмѣрье с Новымъгородомъ, нь то подѣялъ Стѣнь воевода о своемь умѣ. Новгородци же послаша Кузму Твердиславица и Олександра Борисовица посольством, и привезоша миръ, доконцавше по тому миру, что доконцали с великымъ княземъ Юрьемь в Невѣ, а про Кобыличкую Корилу послати къ свѣискому князю.

В лѣто 6847 [1339]… Того же лѣта послаша новгородци Кузму Твердиславля и Олександра Борисовича с другы, а от владыкы сестрицича его Матфѣя за море къ свѣискому князю посольствомъ; и наихаша его в Мурманьскои земли, в городѣ Людовли, и доконцаша миръ по старым грамотамъ; а про Корилу тако ркоша: аще к вамъ наши бежат, сѣките их или вѣшаите; или ваши к намъ, мы же тако имъ створимъ, дажь не польстят промежю нами; а сих не выдадимъ: крещени суть в нашю вѣру; а и бес того мало бѣ их осталося, а то вси помроша гнѣвом божиимъ…

В лѣто 6850 [1342]. Прислаша плесковици послы к Новугороду съ поклономъ: идет на нас рать нѣмечкая до полна ко Плескову; кланяемся вам, господѣ своеи, обороните нас. Новгородци же, не умедляще ни мала, поѣхаша вборзѣ в великую пятницю, а и иныи в великую суботу, а обьчины вси попечатавъ; и яко быша на Мелетовѣ, прислаша плесковицѣ с поклоном: вамъ кланяемся; рати к нам нѣту, есть рать нѣмечкая, да ставят город яа рубежи на своеи земли; и хотѣша ити къ Плескову, и потомъ, послушавше молбы их, възвратишася в Новъград вси здрави… Того же лѣта предашася плесковици Литвѣ, отвергъшеся Новаграда и великаго князя; приведоша собѣ из Литвы князя Олгерда, Гедиминова сына, с Литвою; а Олександра Всеволодица преже того выпровадили бяху. Олгердъ же повелѣ крестити сына своего, и наркоша имя ему въ святомъ крещении Андрѣи, и посади его въ Плесковѣ, а самъ поѣха в Литву. Того же лѣта бишаг плесковицѣ Нѣмець, угонивше под их городкомъ под Новымъ на рубежи, избиша их съ 300. Приходиша же Нѣмци силою великою с порокы ко Изборьску и стояша под городом 11 день, и мало не взяша его; нь Нѣмцовъ много побиша, и убиша же ту Воинева сына Литовьскаго князя, и нѣколико Литвы [и] изборянъ паде; и отъидоша Нѣмци…

В лѣто 6851 [1343]. Поидоша плесковици въ воину съ княземъ Остафьемь, въ 5 тысящь, к городу къ Медвѣжьи головѣ, в Нѣмечькую землю, и воеваша плесковици 8 днии, 8 ноцѣи; и бысть на озерѣ на Острѣчнѣ, на Сшествие святого духа, надгониша Нѣмци и поставиша полкъ противъ плесковиць, а пьсковици собѣ сташа; и бысть побоище велико. Богъ пособи князю Остафью с мужи плесковици, убиша у них князя, и велневиць много побиша и Нѣмець побиша; и пьсковиць убиша, посадника Кормана Кюра, Олуферья и иных бояръ. Покои, господи, душю их съ святыми. А Данила, посадникъ пьсковьскыи, обрѣзавъ брони на собѣ, и побѣже…

В лѣто 6852 [1344]. Бысть мятежь за Наровою великъ: избиша Чюдь своихъ бояръ земьскых, и въ Колываньскои земли и в Ругодивьскои волости, 300 их; потом сташа на них велневицѣ съ юрьевци и избиша Чюди 14000, а избытокъ убѣжа в Островьскую землю; тамо по них ходиша велневици въ Островьскую землю, их же не взяша, но сами биты отъидоша…

В лѣто 6854 [1346]… Того же лѣта прииха князь Литовьскыи Олгердъ съ своею братьею съ князи и со всею Литовьскою землего, и ста в Шелонѣ, на усть Пшаги рѣкы, а позывая новгородцовъ: хочю с вами видѣтися; лаялъ ми посадникъ вашь Остафеи Дворяниць, назвал мя псомъ. И взя Шелону и Лугу на щитъ, а с Порховьского городка и съ Опоки взя окупъ; а новгородци выихаша противу ему в Лугу и, въспятившеся въ город, позвониша вѣче и убиша Дворяниньца посадника на вѣцѣ, а ркуще, яко в тобѣ волость нашю взяша…

В лѣто 6856 [1348]. Магнушь, король Свѣйскыи, прислалъ к новгородцом, рекъ: пошлите на съѣздъ свои философы, а язъ пошлю свои философы, дажь поговорят про вѣру, увѣдают, чья будет вѣра лучыли: аще ваша будет вѣра лучьши, язъ иду в вашю вѣру; аще ли будет наша вѣра лучши, вы пойдите в мою вѣру, и будем всѣ за одинъ человѣкъ; или не поидете в одиначьство, язъ хощю ити на вас со всею моею силою. Владыка же Василии и посадникъ Федоръ Данилович и тысячкыи Аврамъ и вси новгородци, погадавше, отвѣчаша Магънушю: аще хощеши увѣдати, коя вѣра лучши, наша ли или ваша, пошли къ Цесарьскому граду к патриарху, занеже мы прияли от Гричь правовѣръную вѣру, а с тобою не спираемся про вѣру; а коя будет обида межи нами, а о томъ шлем к тобѣ на съѣздъ. И послаша новгородци к Магнушю Авраама тысячкого, Кузму Твердиславля и иных бояръ. Аврам же со своими другы прииха в Ориховець и хотѣ поихати к Магнушю, а Магнушь тогда былъ в Березовомъ островѣ со всею своею силою. Орѣховци же биша челомъ Аврааму, чтобы не ѣхалъ от них из городка; и поиха к Магнушю Кузма Твердиславль с другы. Магнушь же отвѣчаль Кузмѣ: обиди ми с вами нитут ни коеи, поидите в мою вѣру; а не поидете, иду на васъ со всею моею силою; и отпусти Кузму с другы. Доихавше же Орѣховца, затворишася в городки вси, а Магнушь приступилъ къ городку ратью со всею своею силою; а Ижеру почалъ крестити въ свою вѣру, а которыи не крестятся, а на тых рать пустилъ. Слышавши же новгородци се, что король отпустилъ рать на Ижеру, послаша противу их Онцифора Лукиница, Якова Хотова, Михаилу Фефилатова, с малою дружиною; молитвами же святыя богородица и святыа Софѣя пособиемъ и святою мученику Бориса и Глѣба помощью, богъ пособи Онцифору: избиша Нѣмцовъ 500, а иныхъ живых изимаша, а перевѣтниковъ казниша; и приихаша новгородци вси здрави, развѣ 3 человѣкы убиша новгородцовъ. Посадникъ же Федоръ Данилович и намѣстьници князя великаго и вси новгородци и плесковиць немного и новоторжьци и вся волость Новгородская поихаша в Ладогу, а ко князю Семеону Ивановичю послаша послы, ркуще: поиди, господине, к нам оборонять своея отчины; идеть на нас король свѣискыи на крестъномъ цѣловании. Князь же великыи Семеонъ отвѣт дал новгородцом: «радъ, поѣду к вам». Медливъ же князь долго, поиха в Новъгород; отъихавши от Торжьку до Ситна, и поиха взадъ на Москву, а в Новъгород посла брата своего Ивана. Князь же Иванъ прииха в Новъгород, и не поиха к новгородцомъ в Ладогу. А в то время Магнушь король взя Орѣховець на Спасовъ день; Авраама же и Кузму и иных бояръ 8 взялъ к собѣ, а иных эсѣх пустилъ из городка, а самъ поиде от городка прочь, а в Орѣховцѣ оставивъ рать. Князь же Иванъ, слышавъ яко взят бысть Орѣховиць от Нѣмцовъ, поиха из Новагорода взадъ, не принявъ владычня благословлениа и новгородчкого челобитья. Новгородци же поихаша из Ладоги и сташа у Ворѣховца… Тои же осенѣ сташа новгородци под Орѣховымъ, въ госпожино говѣнье, и стояша до великаго заговѣнья и приступиша к городу с приметомъ в понедѣльник чистои недѣли; милостью божьею и святѣи Софѣи заступлениемъ, и молитвами пресвятыя владычиця богородица нашея, силою креста честнаго, на нь же уповаша, и святою мученику христову Бориса и Глѣба помощью, свитающу о вторнику, взяша город, на память святыя и честныя главы обрѣтение Иоанна Предтеча, а Нѣмець исѣкоша, а иных живыхъ изымаша, а братью свою новгородцовъ посадиша, Якова Хотова, Олександра Борисовича, въ Орѣховомъ…

В лѣто 6858 [1350]. Ходиша новгородци воевать на Нѣмечкую землю, с Борисовым сыномъ с намѣстьницимъ, с тысячкымъ съ Иваном с Федоровицем, с воеводами съ Михаиломъ с Даниловичемь, съ Юрьем съ Ивановичемъ, съ Яковомъ с Хотовым, и приидоша къ городу к Выбору в понедѣлник мѣсяца марта въ 21 день, и пожгоша посадъ всь. На другыи же день выидоша Нѣмци из города, и удариша на нихъ новгородци, и побѣгоша Нѣмци в город, и убиша ту нѣсколко Нѣмець, и волость около города воеваша и пожьгоша, а Нѣмець иссѣкоша много, и жонъ и дѣтии, а иных живых изимаша; и приихаша в Новъград вси здрави. Того же лѣта ходиша новгородци въ Юрьевъ, и розмѣнишася Нѣмци, что поималѣ въ-Рѣховомъ, Свѣю на Аврама и на Кузму и на Олександра и на Ондрѣя и на дружину их, что былѣ за моремъ у Свѣискаго короля у Магнуша; и приихаша в Новъград вси здрави, милостью божиею, силою креста честнаго, на нь же уповаша; а приихаша мѣсяца июня въ 9 день, на память святого мученика Александра…



Скачать документ

Похожие документы:

  1. История отечества с древнейших времен до наших дней

    Документ
    Энциклопедический словарь "История Отечества", выпускаемый издательством "Большая Российская энциклопедия", представляет собой первый опыт однотомного справочно-энциклопедического издания, освещающего все периоды
  2. История Отечества", выпускаемый издательством "

    Документ
    Энциклопедический словарь "История Отечества", выпускаемый издательством "Большая Российская энциклопедия", представляет собой первый опыт однотомного справочно-энциклопедического издания, освещающего все периоды
  3. Экономики (1)

    Учебник
    Эта книга представляет собой новое обобщение не только исторического опыта мировой экономики, но и всех предшествующих серьезных научных публи­каций по этой тематике, на которые авторы в той или иной степени опирались.
  4. Да и то, что знаем, не всегда является научно доказанным. Многое можно только предполагать, еще о большем догадываться

    Документ
    Фивы стали центром, в который стекались богатства со всех подчиненных провинций, но эго ничуть не отразилось на благосостоянии жителей: они продолжали влачить нищенское существование,

Другие похожие документы..